Vampire Academy af Richelle Mead

Titel: Vampire Academy
Forfatter: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #1
Udgivelsesdato: 16. August 2007
Forlag: Razorbill
Sider: 332
Sprog: Engelsk

Rose og Lissa har i to år levet et hemmeligt og forbudt liv i frihed blandt mennesker, men pludselig bliver de opsporet og slæbt med tilbage til Sankt Vladimirs Akademi, en skole for vampyrer og deres vogtere. Lissa Dragomir er Moroi-prinsesse, en dødelig vampyr med sjældne evner for at kunne tøjle Jordens magiske kræfter. Hun er i konstant fare for at blive overfaldet og dræbt af Strigoi, de grusomme, udødelige vampyrer, som har brug for Moroi-blod for at bevare deres udødelighed. Rose Hathaway, Lissas bedste veninde, har en stærk blanding af vampyr- og menneskeblod i årerne og er derfor dhampir. Roses livsopgave er at være Lissas vogter og passe på hende – uanset hvad der skal til.

Det er let at forstå hvorfor denne bog og serie er blevet så populær, og jeg må indrømme at jeg er hoppet med på bølgen. Den fanger specielt nok unge. Universet er helt specielt og unikt, da der er flere slags vampyrer, nemlig Moroi og Strigoi. Derudover er der Dhampir, som er en blanding mellem vampyr og menneske, og disse er tit og ofte Morois vogtere. I starten skal man holde tungen lige i munden, for at kunne følge med i alle disse informationer, men man får hurtigt styr på de forskellige vampyre-former osv., hvor der også er de såkaldte “foderautomater”, mennesker som giver vampyrerne blod, og er blevet afhængig af det.

Jeg er vild med personerne, for hver og en er meget karakteristisk, og især Rosa, er ikke som andre personligheder, der er tendens til at være hovedpersoner, i bøger. Hun er rebelsk, stærk, siger sin ærlige mening, og er bare sig selv. Lissa og hende har et meget nært forhold, og Rosa kan føle gennem et “bånd” som kun de to har, hvordan Lissa har det, og dette er også med til at gøre bogen unik. Jeg er meget frem til at læse fortsættelsen “Frostbite”!

Vampyr Akademiet #1: Frygtens skole er udgivet på dansk.
Vampyr Akademiet
#2: Bidende kulde/Frostbite er udgivet (Anmeldelse)
Vampyr Akademiet #3: Skyggekysset/Shadow Kiss er udgivet (Anmeldelse)
Vampire Academy #4: Blood Promise er udgivet (DK: titel endnu ikke offentliggjort) (Anmeldelse)
Vampire Academy #5: Spirit Bound er udgivet (Anmeldelse)
Vampire Academy #6: Last Sacrifice er udgivet (Anmeldelse)

15 thoughts on “Vampire Academy af Richelle Mead

  1. Men det er altid spændende, når de ikke kan få hinanden. Så får man helt lyst til at læse videre. Jeg kan også se, at du allerede er i gang med Frostbite.

    • Ja, det er jo lige det, med forbudt kærlighed, man bliver nødt til at se hvad der sker.. 🙂
      Jeps, jeg er allerede helt hooked på serien, så blev nødt til læse videre.. 😉 Og Richelle mead skriver helt fantastisk..

  2. Det har jeg. Jeg købte hele serien, da jeg var i London i sommers, men har ellers læst bøgerne som PDF-fil. Jeg ser meget frem til den endelige bog i serien. Mest fordi jeg har så mange teorier om, hvordan det kan ende.

  3. Kan man ikke opholde sig på dit bibliotek ellers? Der er desværre tit længventetid, men det er et godt alternativ, hvis ikke man har råd til at købe hver en bog man ønsker at læse.

  4. Det kan jeg kun forestille mig; små stole og borde i alle regnbuens farver, mens en masse børn render rundt og leger. Så kan det være svært at finde den ro, man ellers søger.

  5. Pingback: Diverse: Sjov og ballade | Sabine's bogblog

Skriv en kommentar