Kampen om tronen af George R. R. Martin

Titel: Kampen om tronen
Originaltitel: A Game of Thrones
Forfatter: George R. R. Martin
Serie: En sang om Is og Ild #1
Udgivelsesdato: 11. November 2011
Forlag: Gyldendal
Sider: 780
Sprog: Dansk

Fra en mester inden for moderne fantasy kommer her en roman med en fantasikraft, der ikke ligner noget andet, man har læst. Med A Game of Thrones – Kampen om tronen har George R.R. Martin skabt et mesterværk, der rummer alt det bedste, som genren har at byde på. Mystik, intriger, romantik og eventyr fylder siderne i denne storslåede fortælling, der er første del af en stort anlagt serie.

For lang tid siden, i tidernes morgen, bragte en overnaturlig begivenhed uorden i årstiderne. I et land, hvor somrene kan vare flere årtier og vintrene en menneskealder, er der uro i luften. Kulden er på vej tilbage, og i den store iskolde vildmark nord for Vinterborg er skumle kræfter ved at samle sig på den anden side af Muren, der beskytter kongeriget.

Begivenhederne udspiller sig skiftevis i et goldt land med kulde og i et sommervarmt rige med overflod. Det er en fortælling om lorder og ladyer, soldater og troldmænd, snigmordere og bastarder, hvis veje krydses i en tid med grumme varsler. Der optræder en gådefuld krigerbande med sværd, der ikke er menneskeskabte, en stamme af barbariske vildlinge, der driver mænd til vanvid, en brutal ung drageprins, der sælger sin søster for at genvinde sin tabte trone, et barn, der rammes af en ulykke og svæver mellem liv og død, og en beslutsom kvinde, der begiver sig ud på en farefuld rejse for at beskytte alt det, hun har kært.

I en broget verden med hemmelige planer og modplaner, tragedie og forræderi, sejr og nederlag, forbundsfæller og fjender er Starkernes skæbne uvis, efterhånden som begge sider bestræber sig på at vinde sejr i den farligste kamp: kampen om tronen. Kampen om tronen er uforlignelig, hvad angår både spændvidde og udførelse, en læselimousine af de dejligt lange, som fanger læseren fra de første sider, fastholder ham og ender med at give ham lyst til at læse mere.

Kampen om tronen (A Game of Thrones red.) er mest af alt kendt for sin filmatisering. Efter denne, er bøgerne kommet på diverse toplister og da jeg så, at bogen ville blive oversat til dansk, blev jeg vild efter at læse den. Dog udkom bogen tilbage i 1996, så det er for mig en selvfølge at tv-serien er skyld i bogseriens store succes det sidste års tid. Selvom man kun har set klip fra serien i tv, så kan man sagtens kaste sig over bogen – og omvendt.

Der er utrolig mange hovedpersoner, at lære at kende i Kampen om tronen og dermed bliver man også kastet ind i et spind af handlinger og konflikter med det samme og forfatteren er ikke bange for, at kaste dem ud i lidt af hvert. Der er karakterer jeg nød mere at følge end andre, og det var nogen gange svært, at lade være med at bladre om til sine yndlingspersoner for at se hvad der sker med dem. En ting man skal være opmærksom på er, at karaktererne er meget elskværdige, men det kan ske, at forfatteren vælger, at de lige pludselig ikke skal leve mere. Bogen kan sagtens bære det, fordi der netop er de mange personer med, men det kan komme som et chok. Personligt, gør det kun serien mere spændende for mit vedkommende.

Der skete ikke meget, man kan kalde for fantasy, men alligevel dukkede der lidt op både i bogens start, lidt i midten og specielt til sidst, der vækkede min interesse gevaldigt. Bogen er mere historisk anlagt på grund af de mange kongerier og kampe imellem dem. Jeg sidder tilbage med masser af spørgsmål – Kampen om tronen lægger godt op til en utrolig spændende fortsættelse, som jeg ikke kan vente med, at få fingrene i, når den udkommer til foråret.

En lidt kort anmeldelse til en lang, god bog som jeg kun kan anbefale, at man selv kaster sig ud i. Dette er et fantastisk eventyr og jeg vil opfordre til, at man danner sin egen mening om bogen. De fleste vil ikke blive skuffet og bliver taget med på en fantastisk, men følelsesmæssig rejse, der inkluderer krig, kongelige intriger og det bedste af det bedste inden for fantasy. Jeg er vild med den!

Bemærk: Anmeldelsen bliver muligvis opdateret en smule i den kommende uge.

En sang om Ild og Is #2: A Clash of Kings er udkommet. DK: Kongernes kamp udkommer Foråret 2012
En sang om Ild og Is #3: A Storm of Swords er udkommet DK:  Senere på året 2012
A Song of Ice and Fire #4: A Feast for Crows er udkommet DK: Endnu ikke planlagt
A Song of Ice and Fire #5: A Dance with Dragons er udkommet DK: Endnu ikke planlagt
A Song of Ice and Fire #6: The Winds of Winter er endnu ikke udkommet
A Song of Ice and Fire
#7: A Dream of Springs er endnu ikke udkommet

3 thoughts on “Kampen om tronen af George R. R. Martin

  1. Som mangeårig fan af George R. R. Martin kan jeg berolige dig med, at der nok skal komme mere magi – selvom det aldrig bliver det bærende tema i serien. Og det gør såmænd heller ikke noget, for det er ikke magi, der gør den her serie så speciel. Det er derimod – bl.a. og som du også er inde på – dens karakterer, som er vanvittig nuancerede og forskellige, men som hver især fungerer fantastisk som både personer og som elementer i fortællingen. Og – nå ja som du også siger: bliver slået ihjel efter forfatterens forgodtbefindende. Yderst forfriskende ikke at vide, hvem der er i live om ti sider.

    Det er i øvrigt en super fin blog du har – er glad for, at jeg snublede over den, da jeg kan se, at vi i høj grad deler smag, hvad angår den fantastiske litteratur. Blogger også selv om fantasy og regner med at komme til at følge med herinde …

    • Hej Sven.

      Tak for din kommentar. Det er altid fedt at hører andres mening – specielt om denne fantastiske bog/serie. Jeg tror, at mange bliver skræmt lidt af de pludselige dødsfald, men jeg synes ligesom dig, at det bare er et frisk pust til historien.

      Det glæder mig at du synes godt om min blog. Jeg skal da helt sikkert også begynde at følge din. Og så er du endda selv forfatter! Vraggods lyder rigtig god, så den skal jeg da lige have fat i. 🙂

      • Jeg bliver altid så glad, når nogen har lyst til at læse det, jeg skriver. Du må have rigtig god fornøjelse med bogen, og så håber jeg, at du kan lide den 🙂

Skriv en kommentar