Pandæmonium af Lauren Oliver

Titel: Pandæmonium
Originaltitel: Pandemonium
Forfatter: Lauren Oliver
Serie: Delirium #2
Udgivelsesdato: 21. Juni 2013
Forlag: Politikens Forlag

Sider: 304
Sprog: Dansk

 

 

Lena er flygtet til Vildmarken fra en verden, hvor kærlighed er forbudt. Her møder hun flygtninge, der lige som hende selv er undsluppet den operation, der ville have gjort dem ude af stand til at mærke følelser. Men da hun under ny identitet bliver sendt tilbage til New York for at infiltrere de helbredte og kærlighedsløse, bliver hun kidnappet, og der er kun en ting at gøre. Håbe på, at livet i Vildmarken har lært hende at kæmpe og overleve. Anden bog i Lauren Olivers successerie, Delirium-trilogien.

Delirium imponerede mig meget. I stedet for at være som mange andre bøger i dens genre skilte den sig meget ud og efterlod mig hungrende efter Pandæmonium. Endelig fik jeg fingre i netop den og efter at have vendt sidste side – kan jeg nu næsten ikke vente på tredje og sidste bog i denne fantastiske trilogi. Selvom det også bliver trist, at den skal slutte. Jeg nyder nemlig at være i Lenas univers – både på godt og ondt.

Pandæmonium skiller sig lidt ud fra Delirium, i det Lena nu er flygtet til Vildmarken og må stå på egne ben efter at have mistet Alex. Det viser sig at være noget af et eventyr, der slider en del på Lena og sætter gang i hendes tanker om, hvem hun i virkeligheden er. Hun udvikler sig meget og bliver meget stærkere og mere selvstændig.

Der er fuld fart over feltet hele bogen igennem og man bliver virkelig revet med. Kapitlerne skiftes mellem nu og dengang, hvordan det hænger sammen, må læseren selv finde ud af. Hvert kapitel slutter fuldstændig fængende og man bare lige læse videre til næste kapitel – igen og igen. Den allersidste del af bogen finder jeg dog lidt for hurtigt gået hen over. Der er mange twists der virkede overdrevet og fantasiløst, og egentlig bare var til irritation, da man ikke fik nok baggrundsinformation. Det er bare min mening.

Pandæmonium er super spændende, fyldt med Hunger Games agtig spænding og overlevelse, måske lidt kærlighed og er generelt bare et must-read. Hvis man er vild med Delirium bliver man næppe skuffet!

Delirium #0,5: Annabel (novelle – kun engelsk)
Delirium #1: Delirium
Delirium #1,5: Hana (novelle – kun engelsk)
Delirium #2: Pandæmonium
Delirium #2,5: Raven (novelle – kun engelsk)
Delirium #3: Requiem Dansk: ??

8 thoughts on “Pandæmonium af Lauren Oliver

  1. Jeg har endnu serien tilgode, men har fået tilsendt denne til anmeldelse, og havde allerede Delirium på min liste over bøger, jeg skal læse i sommerferien. Så nu venter jeg bare spændt på, den kommer hjem fra biblioteket, så jeg kan komme i gang. Jeg glæder mig nemlig virkelig meget til at få dem læst! 🙂

  2. Jeg faldt lige over din anmeldelse og har straks reserveret bogen på biblioteket. Det lyder lige som en bog, jeg har lyst til at sætte mig i sofahjørnet med, med det samme. Jeg glæder mig til at læse den.

Skriv et svar

