Flere Sandheder & Løgne af Mette Julin

Titel: Flere Sandheder & Løgne
Forfatter: Mette Julin
Serie: Sandheder & Løgne #2
Udgivelsesdato: 15. November 2011
Forlag: Tellerup
Sider: 409
Sprog: Dansk

Charlottes liv fortsætter hvor det slap i Sandheder & Løgne med fester, veninder og familie.

Jason lagde telefonen på spisebordet og blev stående med ryggen til mig. Han kørte den ene hånd over issen et par gange. Så vendte han sig langsomt imod mig. At se Jasons ellers stålfaste ansigtsudtryk udstråle en dyb frustration skræmte mig så meget at tårerne flød over. I dette sekund ønskede jeg brændende at jeg kunne skrue tiden tilbage til første skoledag, at jeg ikke havde fået øje på Oliver, ikke havde danset med ham, kysset ham, gået i seng med ham, ikke en-hel-masse …

”Charlotte. Sæt dig ned,” sagde Jason med dyb alvor i stemmen.

Sandheder & Løgne er en bog, jeg personligt holder meget af. Jeg har derfor glædet mig meget til, at læse fortsættelsen Flere Sandheder & Løgne, som er en direkte fortsættelse fra hvor Sandheder & Løgne slap.

Charlotte er en ung pige på 15 år. Efter hendes turbulente forhold til ekskæresten Oliver lever hun nu i frygt for, hvad han kan finde på. Efter gentagne episoder med mystiske beskeder og lignende, begynder hendes brødre, at bekymre sig mere og mere. Både politiet, rockere og indvandrere bliver indblandet og snart starter en bølge af hændelser, der tvinger Charlotte til at blive mere moden og langt om længe lære sig selv bedre at kende.

Bogen indeholder to store emner. Første del af bogen omhandler Charlottes forhold til ekskæresten Oliver og de problemer, der nu er opstået efter deres brud. Anden del af bogen sætter Charlotte sin fokus på fortiden og de mange spørgsmål hun har omkring den. Jeg synes første del lagde op til en masse drama omkring Oliver, men jeg blev en smule skuffet over hvordan det endte. Det er på en måde lidt for let gået hen over. Tvært i mod synes jeg at anden halvdel, hvor Charlotte virkelig udvikler sig, men samtidig kommer ud i nogen problemer på det psykiske plan, er mere interessant. Hun får en masse på sine skuldre og bliver følelsesmæssigt jokket lidt rundt på, i jagten på sandheden om hendes mor.

Jeg er vild med Mette Julins måde at skrive på. Sproget glider let, der er mange spændende dialoger  og det er rart og afslappende at sidde og følge med i Charlottes liv. Selvom bogen er skrevet i første person, føles det dog stadig som om, at man sidder og kigger med på sidelinjen. Charlottes følelser kom ikke til, at føles som mine egne.

Alt i alt, er Flere Løgne & Sandheder en bog du helt sikkert skal læse, hvis du kunne lide Sandheder & Løgne. Som jeg skrev i anmeldelsen af S&L, så er bøgerne søde, lærerige og hyggelige. Jeg håber, at forfatteren skriver flere bøger i fremtiden.

Sandheder & Løgne #1: Sandheder & Løgne er udkommet. (Anmeldelse)

7 thoughts on “Flere Sandheder & Løgne af Mette Julin

  1. Jamen jeg ved det faktisk ikke helt. Jeg tror det var kombinationen af en afslappet bog, der behandlede store emner. Det er jo ikke fordi man ikke har læst bøger om emnet før, men den måde den bare forholdt sig afslappet til det hele og i et meget let sprog… Jeg tror det var det, der holdt mig fanget! 🙂

    • Det er helt i orden!
      Jeg er i fuld gang med at få lavet en side med udfordringen, så det er ikke glemt. 🙂

      Du er også kommet på min linkliste. Jeg har sagt dig under ‘Andre bloggere’. Hvis du hellere vil listes sammen med bogbloggerne, siger du bare til.

  2. Nej det er helt fint under “andre”. Skriver om andet end bøger jo 🙂 Men tak for tilbuddet alligevel da 😉 Og tak for link i hvert fald.

    Jeg har sat dig på listen også 🙂

Skriv et svar

