Cirklen af Mats Strandberg & Sara B. Elfgren

Titel: Cirklen
Originaltitel: Cirkeln
Forfatter: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren
Serie: Cirklen #1
Udgivelsesdato: 29. September 2011
Forlag: Gyldendal
Sider: 524
Sprog: Dansk

Engelsfors. Smukt navn, dødssyg by. Omgivet af dybe skove, hvor mennesker ofte farer vild og forsvinder. En nat, hvor månen på mystisk vis farves rød, føres seks teenagere af en mystisk kraft til den nedlagte folkepark. De har intet til fælles. De ved ikke, hvordan de er kommet derhen, eller hvorfor de er der. Men uden hinanden kan de ikke overleve.

Cirklen er en rigtig god bog med fokus på det overnaturlige i form af hekse og magi. Derudover omhandler bogen teenagepigers problemer i alle former og farver – fra at være den stille og tykke pige der gemmer sig, til at være den udadvendte og smarte pige der kan det hele, i hvert fald i følge hende selv. Pigerne i bogen er meget forskellige og har som sagt hver deres problemer, som er super godt skildret og giver et godt indblik i, at livet ikke altid kan være lige let at håndtere som ung.

For mit vedkommende synes jeg, handlingen er trukket lidt ud i langdrag og desværre måtte jeg springe et par sider over, for at blive færdig. Derimod ikke sagt at bogen er dårlig – det er den lidt langt fra – jeg havde bare forventet mere. Kapitlerne skifter mellem at man følger alle pigerne, skrevet i tredjeperson. Det fungere rigtig godt og giver en super god afveksling i bogen, at man ikke hele tiden følger den samme person. Det er et kæmpe plus og gør bogen mindre kedelig at komme igennem.

Cirklen er en okay bog der på bagsiden af bogen lyder fantastisk og banebrydende, men indholdet er desværre lidt mere uoriginalt. Detaljerne er dog godt beskrevet og man bliver med det samme suget ind i pigernes verden, når de oplever problemer i deres teenageliv og samtidig finder ud af, at de er hekse. Spændende koncept, som falder lidt til jorden jo længere man kommer ind i bogen. Jeg kan alligevel anbefale bogen, for jeg følte jeg ganske underholdt den første del af bogen. 3 stjerner og jeg vil give fortsættelsen ‘Ild’ en chance.

Du skal læse Cirklen hvis du er til en utrolig velskrevet psykologisk ungdomsbog med et twist af det overnaturlige.

6 thoughts on “Cirklen af Mats Strandberg & Sara B. Elfgren

  1. Jeg er selv igang med Cirklen, og jeg må give dig ret i at handlingen bliver trukket ud i langdrag. Jeg synes blandt andet at optrinet til mødet i skoven bliver trukket meget langt ud. Jeg havde forventet at bogen startede, hvor bagsideteksten sagde den gjorde. Er jeg den eneste, som forventede det?🙂

Skriv et svar

