Skønne ondskab af Rebecca James

Titel: Skønne Ondskab
Originaltitel: Beautiful Malice
Forfatter: Rebecca James
Serie: Alenestående
Udgivelsesdato: 20. August 2010
Forlag: Gyldendal
Sider: 383
Sprog: Dansk

En psykologisk ungdoms-thriller, som (uden vampyrer) vil få det til at løbe koldt ned ad ryggen og gøre ondt i hjertet på selv den mest forhærdede Twilight-læser. Skønne ondskab er udråbt til at være årets mest sensationelle debut. Kampen om udgivelsesrettighederne har været blodig hele kloden rundt. Romanen er solgt til udgivelse i 30 lande.

17-årige Katherines fortælling om smukke Alice begynder med slutningen:

“Jeg gik ikke med til Alices begravelse. Jeg var gravid på det tidspunkt, vild og vanvittig af sorg. Men det var ikke Alice, jeg sørgede over. Nej, jeg hadede hende og var glad for, at hun var død. Det var Alice, der havde ødelagt mit liv, taget det bedste, jeg nogensinde havde haft, og smadret det i en million stykker, som aldrig kunne sættes sammen igen …”

Efter et brutalt mord på hendes talentfulde lillesøster er Katherines tidligere så prefekte familie faldet fra hinanden. I et forsøg på at flygte fra mediernes opmærksomhed, flytter Katherine hjemmefra for at bo hos sin tante i Sydney. I den nye skole holder hun sig mest for sig selv  og nyder anonymiteten. Men så kommer Alice, en omsorgsfuld og vidunderlig party girl, som meget gerne vil være venner med Katherine og hjælpe hende igang med at leve livet igen. Efterhånden som Katherine langsomt lægger afstand til sin sorg, føler hun en dyb taknemmelighed over for Alice. Men efterhånden som vi finder ud af mere og mere om søsterens død, finder  Katherine ud af noget andet om Alice – en meget mørkere side, som viser Alices’ helt igennem ildevarslende motivation for det, der skal forestille at være et venskab.

Dette er en bog med hovedrystende ondskab, troværdig kærlighed, falsk venskab, masser af drama og et stærkt budskab.

Helt fra første side af Skønne Ondskab blev jeg med det samme suget ind i Katherines verden på godt og ondt. Hun er stadig i sorg over sin søsters død og giver sig selv meget af skylden for den. Venskabet med Alice og Robbie gør tingene lidt lettere og tre-kløveret bruger meget tid sammen. Det er en skøn tid, indtil Alice begynder at gøre flere og flere mærkelige og grænseoverskridende handlinger. Katherine lægger afstand til Alice en dag det hele bliver for meget, og hun begynder at leve livet sammen med sin nye kæreste Mick og hans søster. Men det viser sig, at Alice har andre planer…

Udover et godt sammensmedet og meget fængende plot, indeholder bogen også stærke budskaber. Det stærkeste er dog, at man kan komme videre efter en dyb sorg. Man kan tillade sig at være lykkelig, selvom man til en vis grænse bære skylden for dødsfaldet. Det er helt okay, at blive glad igen. Katherine er et rigtig godt bevis på det. Grunden til, at jeg er så vild med bogen, er blandet også at handlingen er troværdig. Man kommer til at tænke over tingene og hvorfor folk handler og reagere som de gør. Det er noget jeg godt kan lide i bøger. At handlingerne ikke er tilfældige, men har en god forklaring.

4 thoughts on “Skønne ondskab af Rebecca James

  1. Jeg er bange for, at den også ryger på bøger-der-nok-skal-læses-listen. Jeg er efterhånden bange for at kigge på den liste, for den bliver længere og længere, selvom jeg gør en del for at få læst de bøger, jeg noterer på den 😀

  2. Hej Sabine,
    Jeg har selv læst denne bog for nogle år siden og er helt vild med den.
    Jeg har længe ledt efter en bog der kunne fange mig ligeså meget, men desværre uden held. Jeg tænkte at du måske havde nogle bøger du kunne anbefale inden for demme genre? 🙂

Skriv et svar

