Dæmonens hævn af Rachel Hawkins

Titel: Dæmonens hævn
Originaltitel: Hex Hall
Forfatter: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #1
Udgivelsesdato: 1. Juni 2011

Forlag: Tellerup
Sider: 282
Sprog: Dansk

Sophie Mercer er 16 år gammel og heks, men da en af hendes trylleformularer slår fejl, bliver hun sendt på prodigium-kostskole for hekse, alfer og shapeshifters.

Alt er imidlertid ikke som det ser ud til på kostskolen: Pludselig dør den ene heks efter den anden på mystisk vis, og alles mistanke retter sig mod Sophies værelseskammerat og nye bedsteveninde, Jenna, skolens eneste vampyrelev …

Når man læser referatet på bagsiden af bogen, minder den mistænkeligt meget om Født ved midnat. Når man så begynder at læse, så kan man sagtens mærke forskel. Hvor Shadow Falls er mørk og mystisk, er Hex Hall sjov og magisk.

Sophie er en sjov og naiv pige, der hurtigt viser sin finurlige personlighed. Dog bliver hendes karakter ind i mellem lidt for uoriginal. Den skiller sig ikke så meget ud fra så mange andre unge damer i YA bøgerne. Det er heller ikke fordi, at forfatteren har brugt mest tid på at beskrive persongalleriet på de kun 282 sider.

“Jeg synes blod er vildt klamt. Bare jeg får en lille rift er jeg ved at besvime. Jeg var virkelig glad for at høre at Jenna ikke ville sidde og hyggespise blod på vores værelse. Jeg kunne aldrig date en vampyr. Alene tanken om blodånde … adr.”
Dæmonens hævn side 38

Netop på grund af bogens meget få sider, kommer der automatisk til at mangle handling. Jeg savnede flere beskrivelser af skolen, omgivelserne og som sagt personerne. Der er mange små magiske overraskelser i bogen, blandt andet flyver Sophie på et tidspunkt på et kosteskaft, det har jeg ikke personligt set i en bog siden Harry Potter. (Har ikke læst bøgerne, men set filmen). Alle de små besværgelser/forbandelser er nogle hyggelige detaljer og sætter mere gang i handlingen. Dæmonens hævn er som sagt en sjov bog, men samtidig er der også små mystiske og overraskende hændelser, der gør det spændende at læse videre.

På grund af alle mine ubesvarede spørgsmål, har jeg besluttet at læse bind 2.

Hex Hall #2: Demonglass/Dæmonglas er udgivet
Hex Hall #3: Spell Bound bliver udgivet den 13. Marts 2012 (Engelsk)

2 thoughts on “Dæmonens hævn af Rachel Hawkins

  1. jeg syntes Hex hall er den bedste bog jeg nogle sinde har læst og hvis man ikke kan
    finde ud af at læse om universet så må man selv forestille sig det jeg ville give den 100 stjerner og jeg har 1’eren , 2 eren og 3’eren jeg er godt nok kun 11 år men jeg ved hvilke bøger der er gode!!!

Skriv et svar

