Cykose af Birgitte Lorentzen

Titel: Cykose
Forfatter: Birgitte Lorentzen
Serie: Cykose #1
Udgivelsesdato: 17. Juni 2011 (2010)
Forlag: Gyldendal
Sider: 249
Sprog: Dansk

Der er en lille pige med hul i hovedet på Lulus værelse om natten … eller det vil sige, det er der selvfølgelig ikke, i hvert fald ikke, når Lulu først er rigtig vågen – så er der bare sindssygt koldt, og dynen ligger nede på gulvet.

Mads siger, at der er en lille pige, som går rundt ved siden af Lulu i skolen – men det er jo heller ikke tilfældigt, at de kalder ham Psyko-Mads. Folk siger, at han har været indlagt på den lukkede flere gange. Han ser syner og hører stemmer, der ikke er der.   Uanset hvad, er den lille pige ved at drive Lulu totalt til vanvid. Lulu har brug for hjælp. Men hvis hun havde vidst, hvad det ville føre til at tale med Mads om det, så havde hun nok alligevel ikke gjort det …

Cykose er en af de bøger, hvor man sidder mundlam tilbage og det eneste man kan sige er; Den skal opleves.

Bogen er overhovedet ikke, som jeg havde regnet med, før jeg gik i gang. Derfor er jeg også rigtig glad for at kunne sige, at den er bedre end jeg nogensinde kunne drømme om. Hovedpersonen Lulu er en ganske almindelig pige på 15 år. Hun går igennem de samme problemer som de fleste teenagere. Derfor går det hende selvfølgelig meget på, da hun gentagne gange får mareridt om en lille pige, og da Mads samtidig spørger hende hvad det er for en pige der følger efter hende, bliver Lulu jo dybt bekymret. Men da Mads sandsynligvis ikke er helt normal, tvivler Lulu både på ham og hende selv. For er han virkelig psykisk syg, som folk går og siger, og har hun så også selv en psykose, siden hun oplever de samme mærkelige ting?

“Jesus Christ, hun føltes meget, meget virkelig denne gang. Det var, som om hun råbte noget andet end bare hjælp mig, men jeg forstod ikke, hvad det var. Hun blødte fra tindingen, og hendes tøj var nærmest revet itu, eller er det noget, jeg ligger her og finder på, fordi jeg har en udpræget sans for dramatik og overdrivelse, som min mor hævder? Måske.”
Cykose side 25

Man kan virkelig mærke, at forfatteren enten har brugt meget tid på at finde, eller i forvejen har en masse viden omkring psykiske lidelser. Det er meget troværdigt. Det samme gælder det, der handler om Danmarks historie. Bogen er i den grad velskrevet, for man tvivler som læser selv flere gange på, om der virkelig er tale om ånder, eller det bare er Mads og Lulu’s fantasi der er på spil.

Jeg fik op til flere gange gåsehud, ikke kun pga. gyserelementet, men ligeså meget fordi, at Cykose er så velskrevet. Det er svært at sætte ord på, men den sætter sig virkelig ind under huden på en. Det er simpelthen umuligt, at finde fejl, da plottet er så godt sat sammen. Jeg havde troet, at bogen ville være mere uhyggelig, men det er den ikke – for mig. For børn eller meget unge, er den dog nok lidt mere uhyggelig. Bogen indeholder i øvrigt en masse fine citater, som jeg i fremtiden vil huske og tænke tilbage på.

For enden af mørket er der uundgåeligt et lys, som vi allerede kan skimte, og som vi blot skal kæmpe for at nå.”
Cykose side 14

Cykose er en fantastisk og meget gribende bog. Det er ganske simpelt umuligt at lægge bogen fra sig. Når man først har vendt den første side – så stopper man ikke igen, før sidste side er vendt. En rigtig page-turner. Jeg er vild med den!

Cykose #2: Insania er udkommet. (Anmeldelse)

10 thoughts on “Cykose af Birgitte Lorentzen

  1. Dejligt at se en anmeldelse – Hendes to bøger, der udkom her d. 17. er nogle af dem jeg har set frem til hele foråret, så glæder mig til selv at kunne gå i gang med dem. 🙂

    • Jeg er spændt på at hører hvad du synes om dem, så. 😀 Jeg havde ikke rigtig hørt om dem før for et par måneder siden. Men som du kan se, så synes jeg Cykose er en utrolig god bog.

  2. Jeg kendte dem heller ikke overhovedet, før jeg så en reklame for dem, for et par måneder siden i et af vores brancheblade – Og lige siden dengang har jeg gået og ventet mere eller mindre utålmodigt. :p Har du læst begge to på dansk?

    • Okay, så er jeg ikke den eneste. Jeg har kun læst Cykose på dansk. Regner dog med at gå i gang med Insania snart. Det bliver man næsten nødt til efter den første bog. De skulle også udkomme i Frankrig og USA, det er super, når en dansk forfatter bliver udgivet i andre lande. 🙂

  3. Oh, jeg troede faktisk at de var udkommet på engelsk allerede… Nå, så er det mig der er ved at blive senil i en alder af 25 år. Hehe. Jeg kunne bare huske at have læst noget med at de også skulle findes på engelsk. :p

    Men ja, det er da rart – Vi har (efter min mening) ikke så voldsomt mange fantastiske forfattere i Danmark, så det er da bare superfedt når nogle af dem også kan slå igennem andre steder end herhjemme. 😀

    • Hehe, arh mon dog. 😀 Jeg fik bøgerne som anmeldereksemplar og på det papir, der følger med, står der, at ‘et engelsk-amerikansk agentur arbejder på et salg til USA og England’. Den engelske titel bliver Psychosis. Men kunne være jeg skulle undersøge det lidt nærmere. Hehe. Nu bliver jeg jo nysgerrig… 🙂

  4. Mange tak, men ja, en gang imellem må man jo være kritisk. Ikke alle bøger falder i ens smag, og hvis de gør det, så tror jeg man skal indkrænke sin smag. xD
    Hvis man er fan, så vil man nok blive glad for Starcrossed. De er hvert fald meget ens opbygget, så der er noget man kan læse deri.

  5. Selvfølgelig vil det være dejligt, at man elsker alle bøger man køber, men jeg vil nu helst syntes, at personen burde få sig en mening og finde ud af, hvad de elsker. Jeg tror dog ikke sådanne personer eksisterer.
    Så længe du ikke ejer den, behøver man ikke læse den. Jeg havde regnet med en god bog, men det blev det desværre ikke for mig. Andre vil helt sikkert elske den.

    • Mange tak.. 🙂 Jeg synes du skal prøve. Om ikke andet er den jo ikke så lang, så du spilder ikke for meget tid, hvis du nu ikke kan lide bogen. 😉

Skriv et svar

