To-read: Maj 2011

Dette er bøger der er sat til udkomme i Maj måned 2011 og som jeg på et tidspunkt i årets løb regner med, at skulle læse. Der vil muligvis komme flere to-reads i løbet af måneden. Bøgerne er som regel på engelsk, men dem med danske titler er naturligvis danske. Beklager den store forsinkelse af dette indlæg. Det skulle have været posted den 1., men har ikke lige haft overskud til, at lave det.

Disse tre bøger lyder fantastiske og har hver især fået rigtig, rigtig gode anmeldelser. De skal 100% læses. Hvis jeg ikke tager helt fejl, så debutterer alle tre forfattere i år. Dvs., at de også kun på findes på engelsk indtil videre.

Divergent af Veronica Roth udkom den 3. Maj 2011

I Beatrice Priors Chicago, er samfundet opdelt i fem fraktioner, der hver er dedikeret til dyrkning af en bestemt dyd – Candor (den ærlige), Abnegation (den uselviske), Dauntless (de modige), Amity (den fredelige), og Erudite (den intelligente). På en bestemt dag hvert år, skal alle 16-årige vælge den fraktion, som de vil vie resten af deres liv til. For Beatrice, er beslutningen mellem at bo hos sin familie eller være hvem hun virkelig er. Hun kan ikke have begge dele. Det valg hun vælger overrasker alle, inklusive hende selv.

Under den stærkt konkurrenceprægede tid der følger, omdøber Beatrice sig til Tris og kæmper for, at finde ud af hvem hendes venner virkelig er – og hvor nøjagtig i hendes liv, at det skulle passe ind med en romance, med en til tider fascinerende, men sommetider oprørsk fyr. Men Tris har også en hemmelighed, en hun har holdt skjult for alle, fordi hun er blevet advaret om, at det kan betyde hendes død. Og da hun opdager en voksende konflikt, der truer med at ødelægge det tilsyneladende perfekte samfund, lærer hun også, at hendes hemmelighed kan hjælpe hende med, at redde dem, hun elsker. . . eller ødelægge hende.

Debut forfatter Veronica Roth brager ind i den litterære scene med den første bog i Divergent serien – en dystopisk thriller fyldt med elektrificerende beslutninger, hjerteskærende forræderier, fantastiske konsekvenser, og uventet romantik.

Die for Me af Amy Plum udkom den 10. Maj 2011

Mit liv har altid været godt og vidunderligt normalt. Men det tog kun et enkelt øjeblik før alt blev ændret.

Pludselig var min søster, Georgien, og jeg forældreløse. Vi pakkede vores liv ned og flyttede til Paris for at bo sammen med mine bedsteforældre. Og jeg vidste, at med mit knuste hjerte og mit ødelagte liv, ville noget aldrig føles normalt igen. Så mødte jeg Vincent.

Mystisk, sexet og utrolig charmerende; Vincent Delacroix kom pludselig ud af ingenting og fejede jorden væk under mine fødder. Nu var jeg igen i fare for, at miste mit hjerte. Men jeg var parat til at lade det ske.

Selvfølgelig er intet nogensinde så let. Fordi Vincent er ikke noget normalt menneske. Han har en skræmmende skæbne – én, der sætter hans liv i fare hver eneste dag. Han har også fjender. . . udødelige, morderiske fjender, som er fast besluttet på at ødelægge ham og alle hans slags.

Mens jeg kæmper for, at samle resterne af mit liv sammen, kan jeg så risikere at sætte mit hjerte – såvel som mit liv og min families – i fare for at give kærligheden en chance?

Blood Magic af Tessa Gratton udkom den 24. Maj 2011

Ligemeget hvor Silla Kennicott kigger hen ser hun blod. Hun kan ikke holde op med, at tænke på hendes forældres angivelige selvmord. Hun er begyndt at bruge en bog fyldt med magi, som ankommer på mystisk vis med posten. Allesammen deler en fælles ingrediens: blod, og Silla er mere end villig til at give lidt af sit. Hvad er lidt spildt blod, hvis hun på den måde kan finde sandheden? Og så er der Nick – den nye fyr på skolen, der giver hende hurtig hjertebanken. Han har et par hemmeligheder selv og er alt for bekendt med den blogmagi Silla udøver. Ført sammen af en kombination af skæbne og kemi, skal Silla og Nick finde ud af, hvem ellers i deres lille Missouri by, der kender deres hemmelighed og som vil gøre alt for, at tage bogen og magien fra Silla.

Denne pageturning debutroman vil lokke fans til sig, der kan lide paranormale romance bøger som er mørke og foruroligende. Det er et naturligt to-read for fans af Stephenie Meyer, Carrie Jones og Becca Fitzpatrick. Men i stedet for mystiske skabninger, har ‘Blood Magic’ mere at gøre med menneskelige begær som magt, rigdom og udødelighed.

6 thoughts on “To-read: Maj 2011

    • Ja, det gør den virkelig. 🙂 Den har også fået virkelig mange gode anmeldelser på Goodreads.. Bliver nok den næste bog der ryger i min indkøbskurv. Hehe.

  1. Blood Magic lyder som en jeg bare må læse! Er det på dansk den udkommer den 24 Maj, og hvis ikke, har du så hørt om den vil komme på dansk engang?

    🙂

  2. Pingback: Kommende udgivelser #35 | Sabine's bogblog

Skriv et svar

