The Angel Experiment af James Patterson

Titel: The Angel Experiment
Forfatter: James Patterson
Serie: Maximum Ride
Udgivet: Marts 2006 (2001)
Forlag: Headline
Sider: 454
Sprog: Engelsk
Velkommen til mit mareridt.
Læg ikke den her bog fra dig. Jeg er død seriøs – dit liv kan afhænge af det. Jeg risikere ALT ved at fortælle dig min historie – men du er nødt til at kende den.
Forbered dig på den vildeste rutsjebanetur som du vil have lyst til, at tage igen og igen! Fra Death Valley, Californien, til New York Citys undergrundsbane, du skal nu på et hjerte-stoppende eventyr, der vil blæse dig omkuld…
Dine trofaste ledsagere: Max, Fang, Iggy, Nudge, the Gasman og Angel. Seks børn som er rimelig normale på nogle områder – lige pånær at de er 98% menneske og 2% fugl. De voksede op i et laboratorium, levede som rotter i bure, men nu er de frie. Set bortfra, selvfølgelig, det faktum at de er hovedbytte for Udsletterne – mærkelige ulve-lignende skabninger med smag for flyvende mennesker.
Wow. Jeg elsker den her bog. Det var min første tanke efter jeg havde vendt den sidste side. Lige fra start følger vi Max, en 14-årig pige, der bor sammen med sine 5 mindre ‘søskende’. De har boet alene i to år, efter at have stukket af fra flere laboratoriumsforsøg. Fra de blev født har de været brugt til forsøg, fået sprøjtet fremmed DNA ind i årene og det er forklaringerne på deres super styrke og overnaturlige evner – som f.eks. at de har vinger og kan flyve. Men inden i er de helt almindelige børn, der bare savner at og en almindelig barndom med tryghed. Men det må de kigge langt efter, for de kender ikke deres biologiske forældre og deres værste fjender – Erasers – har fået færten af dem og vil kidnappe dem tilbage til hvor de kom fra. Den yngste, Angel, bliver ulykkeligvis kidnappet, og nu starter deres rejse og flugt for alvor, men at redde Angel, er deres første prioritet. Men det er svært når de onde Erasers hele tiden dukker op helt ud af det blå – næsten som om de konstant ved hvor flokken befinder sig.
Forfatteren får lynhurtigt en til at elske de seks børn. Hver og en. Max er den beskyttende og lederen. Fang er den stille og mystiske fyr. Nudge er den snaksalige og søde pige, the Gasman er den sjove og bekymrede, Iggy er blind men stadig en af de ældste de andre er tryg ved, og så er der Angel, den yngste som de alle passer på som var hun en fugleunge. Derfor er man som læser skiftevis bekymret på deres vegne og ønsker bare at de får en lykkelig afslutning på hele deres mareridt.
På ca. hver anden side starter et nyt kapitel. Det var ind imellem en smule irriterende, at man skulle forholde sig til noget nyt så hurtigt. På grund af, at kapitlerne er ultra korte, betyder det også, at Patterson’s skrivestil er meget kortfattet og enkel. Men jeg synes, at man vendte sig ret hurtigt til det og nu synes jeg bare, at det giver bogen sin helt egen charme. Det var til tider svært, at ligge bogen fra mig igen, da jeg hele tiden lige skulle have et kapitel mere med. Det er en anden god ting ved bogen – der sker noget hele tiden. Det blev aldrig kedeligt at følge Max og de andre. Jeg kunne rigtig godt lide idéen med, at der findes et laboratorium, kaldet “The School” i bogen. Det er stadig et mysterie for mig, hvad skolen egentlig vil opnå ved, at pine børn i diverse forsøg på den måde. Det håber jeg, at hører meget mere om i den næste bog. Jeg er lykkelig over, at der findes hele 7 af slagsen!
7 thoughts on “The Angel Experiment af James Patterson

  1. Rigtig god anmeldelse. 😀 Jeg kan huske, da jeg første gang bladrede i bogen og bare så alle de kapitler! Kan godt forstå hvis det bliver for kortfattet. 🙂

    • Mange tak! (:

      Hehe, ja det er lidt vildt. Der er jo over 100! Men er da spændt på hvad du vil synes om den, hvis du får læst den en dag. 😉

  2. Det er hvert fald mange. I den udgave du læste, var der så en engel øverst på siden, som gennem bogen skiftede plads?
    Jeg skal nok få læst den en dag. Spørgsmålet er bare, hvilken dag mon det bliver? xD

  3. Lyder spændene!

    Har du læst Fallen og Torment af Lauren Kate?
    De handler også om engle, og jeg kan klart anbefale dem.

    • Hej Emilie

      Nej, dem har jeg ikke læst. Købte for et år siden Fallen på engelsk, men har endnu ikke fået læst den. Har dog planer om det. 😀

Skriv et svar

