Natskygger af Andrea Cremer

Titel: Nightshade – Natskygger
Originaltitel: Nightshade
Forfatter: Andrea Cremer
Serie: Nightshade #1
Udgivet: Januar 2011
Forlag: Tellerup
Sider: 412
Sprog: Dansk

Calla Tor har altid kendt sin skæbne. Efter afgangseksamen fra The Mountain School, skal hun være alphahannen Ren Laroche’s partner og kæmpe side om side med ham, mens de styrer deres forenede klaner og vogter de hellige steder for Vogterne – byens egentlige herskere. Mødet med Shay, som hun, i skikkelse af en varulv, redder fra en bjørn, får hende til at stille spørgsmålstegn ved sin skæbne og til den verden, hun hidtil har været en del af.

Det varer længe før man får et ordenligt indtryk af hvad bogens egentlige plot er. Der er ikke specielt mange forklaringer om hvad de forskellige væsener egentlig er, og hvad visse begivenheder går ud, i starten. Det gav mig bare mod på, at læse videre i bogen for derfor, at få svar på de mange spørgsmål der dukkede op undervejs. Personerne kan til tider virke temmelig flade og ikke videre originale, men man lærer dem hurtigt, at kende og heldigvis er det ikke en vigtig del i bogen. Natskygger er dog en meget original bog. Selve universet er et, som man ikke har oplevet før i andre bøger. Varulvene er selvfølgelig begyndt at blive populære i ungdomsbøger, men i denne bog kaldes de Krigere og lever i klaner med alfa-hanner og alfa-hunner. Af samme grund bliver Calla og Ren tvunget til, at være et par som alfaer. Der findes også andre væsener i Calla’s verden som blandt andet Succubus, Søgere, Vogtere osv. De er alle rigtig spændende, at stifte bekendtskab med og jeg er sikker på, at vi slet ikke er færdige med, at hører om dem. Der er, som sagt, virkelig skabt et helt nyt univers, som er meget dybt og fanger utrolig godt. Slutningen var noget af en cliffhanger, og jeg er super ærgelig over, at jeg ikke straks kan gå i gang med næste bog. Samtidig har jeg en klar fornemmelse af, at dette er begyndelsen på Calla, Shay og Ren’s eventyr, og Natskygger kun er introduktionen til hele univervet og selve serien. Nu begynder det først, at blive rigtig spændende i Wolfsbane.

Nightshade #0.5: Shadow Days: A Nightshade Novella er udkommet. (Kan læses her) DK: Ikke oversat
Nightshade #1: Nightshade er udkommet. DK: Natskygger er udkommet. (Denne anmeldelse)
Nightshade
#2: Wolfsbane er udkommet DK: Ulveskæbner er udkommet. (Anmeldelse)
Nightshade #2.5: Treachery: A Nightshade Novella er udkommet (Kan købes her) DK: Ikke oversat
Nightshade #3: Bloodrose udkommer den 21. Februar 2012 DK: Blodroseudkommer den 15. Marts 2012

Nightshade Prequel #1: Rift udkommer den 7. August 2012 DK: Endnu ikke planlagt til udgivelse
Nightshade Prequel #2: Rise udkommer 2013 DK: Endnu ikke planlagt til udgivelse

11 thoughts on “Natskygger af Andrea Cremer

  1. Ej, hvor nice, at du godt kan lide den. Jeg har den nemlig selv liggende – har bare ikke fået den læst endnu. Men hvis den er så god, vil jeg da gerne i gang. På den anden side ville det også være en fordel at vente til bog 2 er oversat. Ved du, hvornår den bliver det? 😀

    • Jeps – den kan jeg hvert fald godt anbefale, at man læser. Hvis man skal gå efter Saxo.com’s informationer om bogen, så udkommer den, den 10. Juni. Men synes det virker lidt mærkeligt, for den udkommer først på engelsk i Juli. (:

  2. Det lyder da også lidt mærkeligt i mine ører – der plejer at gå et godt stykke tid, inden de udkommer på dansk. Men det er jo det, der står 😀 Og tak

  3. Hej Sabine,
    Jeg elsker din blog, er næsten inde på den hver dag!
    Nå men nu til mit spørgsmål, ved du hvornår nr. 3 af Nightsade udkommer på dansk? 🙂

  4. Jeg elsker serien ( NIGHTSLADE), det er min nye ynglings bøger! De er super gode og er den bedste serie jeg nogen sinde har læst. Jeg har selv 1-2 og køber 3′ eren i denne uge. 😀

  5. Jeg læste den første af disse bøger i sommeren 2011, men fik først de to sidste bøger i December 2012. Bøgerne fangede mig totalt, så jeg forstår ikke rigtigt at du ikke var så vild med 2’eren? Jeg syntes serien er totalt gennemført. Den sidste bog er dog min favorit. Bortset fra alle de drab på mine yndlings personer!

Skriv et svar

