Beastly af Alex Flinn

Titel: Beastly
Forfatter: Alex Flinn
Serie: –
Udgivelsesdato: Oktober 2007
Forlag: HarperCollins
Sider: 300
Sprog: Engelsk

 

Jeg er et udyr.

Et udyr! ikke helt en bjørn, gorilla eller hund, men en forfærdelig ny skabning som går oprejst. Jeg er et monster.
Du tror jeg taler eventyr? På ingen måde. Stedet er New York City. Tiden er nu og her. Det er ingen deformitet, ingen sygdom. Og jeg vil være på denne måde for evigt – ødelagt – medmindre jeg kan bryde forbandelsen.

Ja, den forbandelse, den som heksen i min engelsk klasse kastede over mig. Hvorfor har hun forvandlet mig til et dyr, der skjuler sig om dagen og sniger sig rundt om natten? Jeg vil fortælle dig. Jeg vil fortælle dig, hvordan jeg plejede at være Kyle Kingsbury. Den fyr, du ville ønske du selv var, med penge, perfekt udseende og det perfekte liv. Og så vil jeg fortælle dig, hvordan jeg blev helt perfekt. . . væmmelig.

Skønheden og udyret er nok et af mine yndlings eventyr. Så jeg var spændt på, at læse denne moderne genfortælling af det. I Beastly følger vi skolens populæreste fyr, Kyle, en selvoptaget og arrogant fyr, der ikke står i vejen for, at nedgøre dem han selv mener er under ham – indtil han en dag møder en heks, der vender op og ned på hele hans liv.

Når man går igang med en genfortælling ved man stort set hvordan historien vil udfolde sig og hvordan den vil slutte. Dog synes jeg ikke, at det blev kedeligt på nogen måde, for problemstillingerne er vidt forskellige i og med, at Kyle’s historie foregår i high school og blandt teenagere.

Denne bog er en perfekt måde, at få indblik i hvad udyret tænker og føler, og ikke mindst, hvordan han udvikler sig som person. Selvom Beastly er en moderne fortælling, så er det næsten den samme udvikling som i det originale eventyr. Det er sjovt, at lægge mærke til de små ting som man kan genkende.

I bogen er der små afsnit, som foregår i et chat-rum, der skal forestille at være en slags ‘hjælp’ til de, der er blevet udsat for en forbandelse. Blandt dem møder vi blandt andet den lille havfrue, frøen der skal kysses af en prinsesse for, at blive til en prins og andre personer vi kender fra disney eventyrerne. Dem glædede jeg mig til at læse gennem bogen, for det var et frisk pust og super sjovt at læse.

Beastly har givet mig lysten til, at læse endnu flere genfortællinger – og også gerne af Alex Flinn.

6 thoughts on “Beastly af Alex Flinn

  1. Den er også god. Hvis du kigger under “anmeldelsespolitik”, kan du også se hvad tre stjerne, efter min mening, rækker til. 🙂 Den er også, bogen altså, lidt anderledes end de andre englebøger, hvilket er et klart pift. Jeg tror helt sikkert, at du ville kunne lide den.

  2. Det lyder godt. Der er også et ellre andet, der siger mig, at den virkelig vil falde i din smag. Jeg begik den fejltagelse at tro, at bogen handled eom noget helt andet (jeg forvekslede den med en anden bog, jeg fik i fødselsdagsgave), så det blev af den grund ikke den ultimative læseroplevelse for mig.

  3. Det er rigtig surt, men der er ikke så meget at gøre ved det andet end så at forholde sig en smule objektivt til bogen, når man anmelderen. Har du planer om at købe ‘Mercy’ nu her?

  4. Ej! Vidste slet ikke at Beastly var på bog også, har kun set filmen og den er jo bare fantastisk god! (:
    Du skulle ikk vide om bogen også er kommet på dansk?

Skriv et svar

