Død for verden af Charlaine Harris

Titel: Død for verden
Originaltitel: Dead to the World
Forfatter: Charlaine Harris
Serie: Sookie Stackhouse #4
Udgivet: Maj 2010
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sider: 319
Sprog: Dansk

 
Nytårsnat kører Sookie hjem fra arbejde og ser en nøgen mand løbe langs vejen i mørket og kulden. Det viser sig, at den stakkels mand ikke har det fjerneste begreb om, hvem han er. Men det har Sookie til gengæld. Den nøgne mand er vampyren Eric Northman. Og han er langt fra sig gamle jeg. Eric er venlig, blid – og meget bange; dem, som fjernede hans hukommelse, er nu ude efter hans liv.

Død for verden er den fjerde roman i serien om Sookie Stackhouse.

I sidste bog reddede Sookie sin vampyr eks-kæreste Bill. Nu er det blevet nytårsaften, Sookie er på vej hjem fra arbejde sent om natten og finder Eric, som hun skal tage sig af, indtil de finder ud af hvordan man bryder forbandelsen, der har givet ham hukommelsestab. Der går ikke længe før der igen sker mystiske ting og Sookie’s bror Jason forsvinder sporløst. Endnu engang må hun sætte livet på spil og hjælpe vampyrerne og ikke mindst sin elskede bror.

Når jeg går igang med en Sookie Stackhouse bog, er det for at slappe af og fordybe mig i et velkendt univers som jeg kan lide at være i. Den krimi-agtige handling er spændende og selvom det hele er overdrevet og dybt tragisk indimellem, bliver det aldrig for meget og der er også en god portion humor med, til at lette det hele. I denne bog møder vi tilmed endnu flere overnaturlige væsner. Dér i blandt varpantere, hekse og sågar en fe. Det hele er meget underholdende og det er derfor aldrig kedeligt, at følge telepatiske Sookie på livsfarlige udflugter.

8 thoughts on “Død for verden af Charlaine Harris

    • Jeg tror, at jeg bedst kan lide ‘Død indtil solnedgang’ eller ‘Levende død i Dallas’… Men jeg elsker dem alle sammen.🙂 Har du læst hele serien eller?

  1. Endnu ikke. Jeg har nogle problemer med Sookie der afholde rmig fra at fortsætte. Jeg tro rjeg forsøgt emig med bog syv eller otte, og der var Sookie simpelthen for meget til, at vores samabrjede kunne fortsætte på nuværende tidspunkt. Jeg giver dig ret i, at første bog ‘Død indtil solnedgang’ også er en god bog i serien.

  2. Jeg kan bedst lide Dead and gone og nogen af de første bøger i serien.🙂 (faktisk sådan de første sammen med de nyeste af bøgerne) Har nogen af jer andre egentlig set True Blood serien?🙂

  3. God anmeldelse🙂 Jeg er selv hel tosset med The Sookie Stackhouse Novels og har netop læst den nyeste, Dead Reckoning, som blev udgivet i slutningen af maj 2011. Nu venter jeg spændt på om Charlaine for skrevet endnu en bog!
    Har du selv læst dem alle?

    Jeg kan anbefale at læse dem på engelsk – den omtalte humor og forholdene mellem personerne bliver meget mere excentriske og karakteristiske. Jeg synes man får meget mere af ‘sydstats’ kulturen at mærke igennem bøgerne på engelsk. Jeg læste de tre første bøger på dansk, og synes de var lidt mainstream, men så gik jeg over til at læse dem på engelsk, og aldrig før har jeg haft sådan en læseoplevelse! De er fantastiske.

    Har du set True Blood tv-serien?

    • Hej Emilie.

      Mange tak. Jeg har kun læst de første 5 på dansk. Jeg elsker dem. Jeg kan forestille mig at de er fantastiske på engelsk, det er som regel sådan på originalsproget. Jeg vil overveje at prøve dem på engelsk også.🙂

      Jeg har set lidt af True Blood tv-serien, men desværre ikke så mange afsnit. Jeg synes det blev for meget. Kan meget bedre lide bøgerne. Hehe. Hvad synes du er bedst? Bøgerne eller serien?

      • Det ved jeg ikke rigtig. Jeg synes de er lige gode på hver deres måde. Bøgerne kan man selv fantasere sig til, mens tv-serien bestemmer fantasien. Og jeg synes måske at tv-serien har ramt forkert nogle gange, men jeg kan også godt lide hvordan de finder på nye ting, som ikke var med i bøgerne.
        Men ja, tv-serien er ret … rå. Man skal i hver tilfælde ikke have en sart sjæl, men det er nok det jeg så godt kan lide ved det. Jeg elsker Allan Ball’s måde at filmatisere (-:

Skriv et svar

