Need af Carrie Jones

Titel: Need
Forfatter: Carrie Jones
Serie: Need #1
Udgivelsesdato: 23. December 2008
Forlag: Bloomsbury
Sider: 306
Sprog: Engelsk

 

Zara indsamler fobier den måde, andre kan finde på at samle på facebook venner. Ikke så underligt, da livet har været temmelig hektisk for hende hidtil. Hendes far forlod hende som lille, hendes elskede stedfar er lige død, og hendes mor har sendt Zara hjem til hendes bedstemor for at bo, i den søvnige, kolde by Maine, pga. hun ikke har været glad siden hendes stedfar døde for øjenene af hende.

Det viser sig, at fyren hun ser overalt og som efterlader spor af guldglimmer, ikke er et udslag af hendes fantasi. Han er en pixie – og ikke den søde, elskelige slags med vinger. Han er den slags, der har frygtelige ukontrollerende behov. Og han er ude efter Zara.

Mine forventninger til denne bog, var ikke store. Jeg gik i gang med den uden helt at vide hvad den handlede om, eller hvilke væsener jeg skulle møde i den. Need lagde ud med at være spændende og mystisk og meget skræmmende. Der var en masse spørgsmål der hen af vejen dukkede op på stribe. Hvem er den mystiske mand der kigger og peger på Zara? Hvorfor? Hvad vil han med hende? Og så videre. På den måde var man nødt til at læse videre. Hvis man som mig kan være let at gøre bange, så kan Need altså godt være ret uhyggelig.

Uoriginal var et ord der dukkede i mit hovede i løbet af bogen. Zara starter på den ny skole, bliver venner med outsiderne i klassen og møder skolens populæreste fyr. Mange bøger har en tendens til, at handle om netop det. Men hvis man skal se udover det, så er blandingen af feer og varulve i en historie ikke noget jeg har set før. Men det fungerede rigtig godt.

Personerne i bogen havde jeg svært ved, at forholde mig til. Man fik ikke lært dem så godt at kende, som man gjorde med Zara. De var beskrevet meget overfladisk, og virkede derfor kun som nogle brikker, Zara kunne rykke lidt rundt på som hun ville.

Need er skrevet i et ungt sprog, som man let kan forholde sig til. En ganske udmærket start på en serie og jeg ser frem til at læse næste bog, da bogen ligger op til, at det bestemt ikke er slut med dystre begivenheder for Zara.

Need #2: Captivate er udkommet
Need #3: Entrice er udkommet

 

4 thoughts on “Need af Carrie Jones

  1. Det er sjovt med de beskrivelser, du kommer med af bogen, for selvom jeg ikke har læst den, så har jeg tænkt i samme baner omkring bogen. Passer det også, at den er en smule uhyggelig? På goodreads var der en, der skrev at man ikke skulle læse den ved sengetid.

    • Hehe, jeg mener også jeg har skrevet på goodreads, at man ikke skal læse den ved sengetid. Den er lidt gyser agtig, indtil man lige er kommet ordenligt ind i bogen, og ved mere. Så ja, den er uhyggelig. Mest på grund den fremmede mand, der et par gange dukker op og peger på hovedpersonen.

Skriv et svar

