Stolen af Lucy Christopher

Titel: Stolen: A letter to my captor
Forfatter: Lucy Christopher
Serie: Alenestående
Udgivet: Maj 2009
Forlag: The Chicken House
Sider: 301
Sprog: Engelsk

Det skete sådan her.

Jeg blev stjålet fra en lufthavn.
Taget væk fra alt det jeg kendte,
alt det jeg var vand til.
Taget til sand og varme, snavs
og fare. Og han forventede at jeg ville elske ham. Det her er min historie.

Et brev fra ingen steder.

Bogen er speciel, da den er skrevet som et langt brev, fra Gemma til hendes kidnapper Ty. Da Gemma er ude at rejse med sine forældre, møder hun i lufthavnen en ung mand. Han køber kaffe til hende, og før hun ved af det, er hun på vej langt langt væk fra sit vandte liv.

Hun bliver taget med langt ud i ørkenen, og her begynder hendes lange kamp for at prøve at flygte. Hun prøver flere gange, men må til sidst give op. Der er sand så langt øjet rækker. Gemma begynder efterhånden at lære hendes kidnapper Ty bedre at kende, og finder ud af flere og flere uhyggelige hemmeligheder og ham, og ikke mindst om hende selv.

Den første halvdel af bogen, synes jeg var lidt kedelig og langtrukken. Gemmas følelser og tanker er dog meget godt beskrevet, og man føler virkelig den psykiske nedtur sammen med hende. Hen mod slutningen begynder hende og Ty’s forhold at tage en uventet drejning, og bogen begynder at blive mere interessant. Det var sindsoprivende for mig at følge hendes tanker omkring hendes valg i enden, og jeg var ligesom hende splittet, over et valg der burde være åbenlyst. Jeg vil klart anbefale at læse bogen, for den giver  noget at tænke over, det gjorde den hvert fald for mig.

“Stolen” udkommer på dansk med titlen “Stjålet” den 10. Marts 2011

 

8 thoughts on “Stolen af Lucy Christopher

  1. Er det her en af de bøger man bare skal læse? For syntes den lyder spændende men samtidig lidt klassisk, kan det passe?

    • Jeg synes helt klart den er værd at læse. 🙂 og ikke som andre bøger jeg har læst, da den er skrevet som ét langt brev til hendes kidnapper. Derfor handler den meget om at man hører om hendes tanker og følelser.

      • Men jo du har ret i at den er lidt klassisk. Hvis man forventer at læse en bog der skiller sig meget ud fra andre, så bliver man nok lidt skuffet. 🙂

  2. Okay, så skrivemåden er ikke så klassisk, men selve historien. Kunne faktisk godt overveje at læse den, når jeg en gang er færdig med den stak jeg har til at stå der hjemme.

Skriv et svar

