Sandheder & Løgne af Mette Julin

Titel: Sandheder & Løgne
Forfatter: Mette Julin
Serie: Sandheder og Løgne #1
Udgivelsesdato: 22. April 2011
Forlag: Tellerup
Sider: 345
Sprog: Dansk

„Det er for dit eget bedste, Søs,“ forsøgte Philip.
„Mit eget bedste?“ fnøs jeg hånligt. „Nej, det er for jeres eget bedste. Hvor må det have glædet jer, endelig en grund til at ødelægge mit forhold til Oliver. I er simpelthen de største røvhuller i verden!“

Jason sprang op af sofaen. Heldigvis var bordet imellem os.
„Så stopper du, lige med det samme. Tror du ikke du bare et enkelt sekund skulle overveje, hvem du egentlig skal rette din vrede imod?“

Jeg skulede til ham. „Det har jeg allerede gjort. Jeg taler aldrig til jer igen.“

Efter forældrenes død vokser Charlotte op sammen med sine to ældre brødre, Jason og Philip. Charlotte er deres øjesten og lever overbeskyttet, indtil den dag hun starter på gymnasiet, møder Oliver og begynder at rive sig løs.
Langsomt begynder alt at gå skævt, da hendes brødre forbyder hende at se Oliver, hendes første kærlighed.

Sandheder og Løgne er en bog, som jeg længe har set frem til at læse og den gav mig heldigvis en rigtig god læseoplevelse. Det er derfor en glædelig nyhed at finde ud af, der udkommer en fortsættelse.

Charlotte er en sød og fornuftig pige på 15 år, der siden sine forældres tragiske død, er vokset op sammen med hendes to brødre. De har nu forældremyndigheden over hende, og tager deres ansvar meget alvorligt. Sagt på en anden måde, så mangler Charlotte ingenting. Netop som hun starter på gymnasiet møder hun den flotte og lidt mystiske fyr Oliver og bliver straks hovedkulds forelsket i ham. Men noget virker ikke helt rigtigt. Der går en masse rygter om Oliver, som han selv blankt fornægter. Skal Charlotte stole på sin kæreste eller er rygterne nu sande?

Dette er en bog man roligt at sætte sig til at læse, hvis man ønsker en afslapningslæsning. Til at starte med, virker plottet en smule tyndt og lidt for let, men jo længere jeg kom ind i bogen og handlingen generelt, opdagede jeg, at den indeholder meget mere og lidt tungere sager. F.eks. de problemer og farer en teenager kan komme ud for, hvis hun/han kommer i forkert selskab. Mange vil nikke genkendende til de situationer Charlotte kommer ud i. På det område mener jeg, at bogen er meget lærerig for de unge læsere. Derudover er bogen også et tydeligt bevis på, at kærlighed kan gøre blind og at man nogle gange skal hører bare en smule efter, hvad ens irriterende, men tit lidt klogere og mere erfarne, forældre siger.

Sandheder og løgne er sød, let og samtidig lærerig. Det er en bog som jeg med sikkerhed ikke vil glemme lige med det samme. Jeg kan klart anbefale alle – specielt de helt unge – at læse bogen.

(Sandheder & Løgne) #2: Flere sandheder & løgne udkommer ultimo 2011/primo 2012. Mere: Sandheder & Løgne Facebook.

En tanke om "Sandheder & Løgne af Mette Julin"

Skriv et svar

