Sjælefanger af Alyson Noël

Titel: Sjælefanger
Originaltitel: Radiance
Forfatter: Alyson Noël

Serie: Riley Bloom #1
Udgivelsesdato: 9. Marts 2011 (2010)
Forlag: Alvilda
Sider: 168
Sprog: Dansk

“De fleste tror, at døden er enden på alt. Enden på livet, på alt det sjove.
Enden på … ja, stort set det hele. Men de tager fejl. Dødmeget.
Og jeg burde vide det. Jeg døde for næsten et år siden.”

Tolvårige Riley Bloom mister sin storesøster, Ever, i en fatal bilulykke. For selv om Ever overlever, må Riley, hendes forældre og deres hund krydse broen til efterlivet – til et sted kaldet ”Her” i en tid kaldet ”Nu”.

Livet efter døden viser sig dog hurtigt at være alt andet end harpespil og dasen rundt på skyer. Riley får hurtigt tildelt en helt særlig opgave: Hun skal være Sjælefanger. Sammen med den lidt nørdede og meget mystiske dreng Bodhi må hun vende tilbage til jorden for at hjælpe et spøgelse med at finde fred. Men det er de færreste spøgelser, der giver op uden kamp …

Sjælefanger er en spin-off serie til serien De Udødelige, hvor vi mødte Ever. Riley er hendes døde lillesøster, og det er hende, som vi får glæden af, at følge i denne bog.

Sjælefanger er en bog, som meget hurtigt er læst for en i min alder. Det gør den heldigvis ikke mindre god. Den startede rigtig godt ud med, at vi mødte Riley, som lever i Her. Det er stedet hvor ånder/spøgelser bor og har forskellige opgaver. Riley er en smule forvirret over hvad hun skal, men da hun møder den 14-årige irriterende, men pæne fyr Bodhi, falder brikkerne langsomt på plads.

Bogen har et fint plot, som bestemt var spændende. Det eneste minus jeg har til bogen er, at den henvender sig til det lidt yngre publikum. Det vidste jeg dog i forvejen, så det kom ikke som et chok for mig. Alyson Noël har været modig at skrive en bog om livet efter døden til de yngre og den tager fint hånd om emnet, der kan være lidt svært for børn at håndtere. Sjælefanger er en hyggelig bog, men en bog jeg har anbefalet til min lillesøster eller som et must-read til fans af Alyson Noël’s bøger.

Riley Bloom #1: Radiance
Riley Bloom
#2: Shimmer DK: Forhekset (Anmeldelse)
Riley Bloom #3: Dreamland DK: Drømmeland (Anmeldelse)
Riley Bloom #4: Whisper DK: Udkommer i efteråret 2012

3 tanker om "Sjælefanger af Alyson Noël"

  1. Denne bog var ikke lige min smag, da jeg fandt det lidt underligt, at hun bare… var helt fantastisk til alting lige fra starten af, men bortset fra det, så vil jeg gerne give dig ret i, at den er ret sød. Et plus er også, at sproget og talen passer rigtig godt med virkeligheden, og at det ikke var så formelt og jævnt, som det er i så mange andre bøger. Det her var meget mere virkelighedsnært.

    Forresten er det en super fin blog du har.

    • Hej. Du har ret. Det er faktisk lidt typisk for mange bøger, at hovedpersonen er genial til alt det han/hun laver. Da denne bog henvender sig mere til børn synes jeg dog det er helt okay.

      Mange tak! Jeg kan se, at din blog er helt ny. Jeg glæder mig til at følge den. :)

      • Det kan du jo have ret i – jeg er bare generelt ret kritisk, når det kommer til den slags.

        Og selv tak, da. Det glæder mig meget. :)

Skriv et svar

