Golak af Josefine Ottesen

Titel: Golak
Forfatter: Josefine Ottesen
Serie: Det Døde Land #1
Udgivelsesdato: 10. Oktober 2008
Forlag: Høst & Søn
Sider: 323
Sprog: Dansk

‘Golak’ er første bind i Josefine Ottesens nye trilogi Det Døde Land, der skildrer en ung mands desperate kamp for at finde ud af, hvem han er. Jonah har altid været anderledes end alle andre i den lille, isolerede bjergby. Folk omkring ham sætter lydighed, bøn og hårdt arbejde over alt andet, mens de prøver at genskabe et liv, som det så ud, inden verden blev lagt øde. I det døde land omkring byen lever kun de deforme monstre, golakkerne. Deres angreb får forfærdelige følger, og Jonah opdager, at golakkerne ikke står menneskene så fjernt, som landsbyens ældste påstår. Langsomt går det op for ham, at det ikke er den eneste usandhed. Livet både i landsbyen og i hans egen familie bygger på et væv af fortielser, hemmeligheder og løgne.

Efter flere store fantasyserier udgiver Josefine Ottesen nu en dystopisk fremtidsroman. En roman der har sit udgangspunkt i det faktum, at hver ny generation skal finde en vej til at leve og overleve med angsten for kaos. Inspireret af sin søns dødsmetalmusik har hun givet ord til den verden af ødelæggelse, vold, grusomhed og umenneskelighed, som musikken fremmaner. Men angsten for ‘det store sammenbrud’ hører ikke kun ungdommen til, fandt forfatteren ud af, da hun først åbnede for sin egen forestilling om fremtiden. I fjorten dage sad hun på en bjergside på Pelepones og skrev med dødsmetalmusik rungende i ørerne, hjertet oppe i halsen og udsigt til olivenlunde og azurblåt hav. Denne indre rejse ind i et fremtidigt kaos førte frem til ‘Golak’.

Golak er mit første møde med den danske forfatter Josefine Ottesen. Jeg er normalt ikke meget for, at læse bøger af danske forfattere – spørg mig ikke hvorfor – men da jeg af samme grund så satte mig for, at læse flere danske bøger, lød Golak meget lovende. Derudover var den nomineret til Orlaprisen 2010 og fået Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger. Så helt dårlig kunne den vel ikke være, vel?

Golak starter rigtig godt ud. Man blev stille og roligt introduceret for universet – og nøj, hvor er det spændende. Da bogen er dystopisk, foregår den i fremtiden efter jordens undergang (eller sådan noget lignende). Det døde land hører man desværre ikke så meget om, men man får at vide, at det er øde og farligt at begive sig ud i. Derude lever også Golakkerne, de mystiske væsener med det makabre udseende, som på uhyggelig vis minder om mennesker.

Jonah bor i en lille isoleret landsby med mange strenge regler. Han er meget anderledes end de andre, han er skarp i replikken, tænker og filosofere over alt og det er bestemt ikke en god ting i den lille by. Her skal man arbejde hårdt og koncentrere sig om at bede når der endelig er lidt frihed. Jeg tænkte flere gange på, at det minder om en sekt, for hvis folkene ikke gør, som der bliver sagt af byens leder, bliver de sat i ‘tårnet’ eller helt smidt ud af byen. Det er bestemt ikke en dårlig ting, for det gør selvfølgelig bare bogen endnu mere interessant.

Det er en fremragende og tankevækkende bog, som har efterladt mig med et stærk behov for, at komme i gang med andet bind Genfødt.

Det Døde Land #2: Genfødt er udkommet (Anmeldelse)
Det Døde Land #3: Gudløs er udkommet (Anmeldelse)

3 tanker om "Golak af Josefine Ottesen"

  1. Josefine Ottesen er nu en af de danske forfattere der har rigtigt meget at byde på. Især hvis man kigger på hendes ungdomsbøger. Hvis du skal have læst flere bøger af danske forfattere skulle du prøve Den Store Djævlekrig af Kenneth Bøgh Andersen.

    Ellers er jeg helt enig i at Golak er en god bog.

    • Det lyder godt. Jeg skal også have læst hendes andre bøger ‘Historien om Mira’. Jeg har netop læst ‘Genfødt’, og den var bare endnu bedre end ‘Golak’. Er virkelig spændt på 3′eren. :) Har du læst den?

      ‘Den Store Djævlekrig’ har jeg også lånt på biblio for nylig. Jeg er noget bagud i forhold til de danske forfattere. Det må der gøres noget ved. Heh. Føler jeg er den absolut sidste i min aldersgruppe der får læst dem. ;)

  2. Ja, læste den her da den udkom og der ligger vidst nok også en anmeldelse af den på min blog.

    Jeg fik også først læse Den Store Djævlekrig sidste år. Men det gør jo heller ikke så meget med lige de bøger, når de også kan læses selvom man er lidt ældre end teenager.

    Historien om Mira er god, og Krigeren er faktisk også en helt god serie. Jeg troede i starten at den var skrevet for mindre børn, men jeg tog godt nok fejl, da jeg endelig tog mig sammen til at læse dem.

Skriv et svar

