Ildprøven af Lene Kaaberbøl

Titel: Ildprøven
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Vildheks #1
Udgivelsesdato: 15. September 2010
Forlag: Alvilda
Sider: 156
Sprog: Dansk

Clara mener selv hun er en ganske almindelig pige. Lidt genert, måske, og gennemgående lidt for leverpostejsagtig. Men fra det øjeblik hun møder den sorte kat, er det sket med at være almindelig. Og hvis hun ikke passer på, er det også snart sket med at være i live …

Ildprøven er første bog i Lene Kaaberbøls serie om Clara, hendes kærlighed til dyr og hendes kamp for at overleve som vildheks i en verden hvor magi ikke ligefrem er barnemad.

Ildprøven er første bind i serien om 12-årige Clara, en helt almindelig pige, der går i 5. Klasse og bor samen med sin mor. Bogen er virkelig velskrevet og Lene Kaaberbøl har opfundet et univers som jeg har lyst til, at besøge igen. Clara er en sød og dyreglad pige, og man kommer hurtigt til, at holde af hende. Menneskerne omkring hende er beskrevet meget levende, og man kan derfor let forestille sig Clara’s beskyttende mor eller hendes mystiske moster Isa, med hendes heksekuntrer.

Aldersmæssigt kunne jeg godt fornemme, at jeg var lidt for gammel, men det afholdt mig ikke fra, at nyde at læse bogen. For selvom den henvender sig mest til børn, så er den spændende helt fra side et. Det er kort sagt svært at lægge den fra sig igen. Det er min første bog af Lene Kaaberbøl, og hun har gjort et godt stykke arbejde med denne bog, efter min mening. Jeg har en søster på 10 år, der læste bogen før mig, hun elskede den, og har erklæret den hendes yndlingsbog. Det er en bog, som jeg helt sikkert vil anbefale til alle børn og voksne der er til magi. Jeg glæder mig til, at tage med Clara på flere eventyr.

Vildheks #2: Viridians blod (Anmeldelse)
Vildheks #3: Kimæras hævn (Anmeldelse)
Vildheks #4: Blodsungen udkommer efterår 2012

9 thoughts on “Ildprøven af Lene Kaaberbøl

  1. Hey :D

    Jeg har fulgt med i din blog et godt stykke tid nu, og jeg tænkte – da jeg nu har fået min egen – om du ikke havde lyst til at sætte mig på din linkliste? Du er allerede på min.

    – Skye

    • Hej Skye.

      Jeg vil meget gerne sætte dig på min linkliste. Men når jeg trykker på dit link, kommer der ikke nogen blog frem? Der står, at bloggen ikke længere er tilgængelig. Ved du hvad problemet er? (:

      Vh Sabine

      • Hey,

        Ja, jeg ved det godt – sorry. Det går først op for mig nu – dum, som jeg er – at det nok er lidt åndssvagt at rette i min web-adresse, når jeg lige har sendt et par anmodninger afsted om at linke hinanden… det er jeg ked af.

        Min nye web-adresse er: http://www.skye-bookjunkie.blogspot.com

        Jeg håber, at du kan finde ud af det nu :D

        – Skye

  2. Lene Kaaberbøl skriver rigtig godt, så selvom jeg også er ‘for gammel’, så har jeg flere gange overvejet at læse den. Dejligt at høre, at man stadig kan nyde den alligevel :-)

    • Synes helt sikkert du skal give den en chance. Den er rigtig sød, og selvfølgelig også spændende. :) Jeg har hvert fald fået mod på, at læse flere af hendes bøger.

  3. Hvis det er det første du har læst at Kaaberbøl skal du helt klart kaste dig over hendes Skammerserie. Den er så mange gange bedre end Vildheks og jeg synes også at den henvender sig til et bredere publikum og sagtens kan have de voksne med.

Skriv et svar

