Someone Like You af Sarah Dessen

Titel: Somone Like You
Forfatter: Sarah Dessen
Serie: Alenestående
Udgivet: 2009 (1998)
Forlag: Hodder Childrens Books
Sider: 294
Sprog: Engelsk

Halley har altid fulgt i kølvandet på hendes bedste veninde, Scarlett. Men da Scarlett’s kæreste bliver dræbt i en motorcykel ulykke, og det viser sig, at hun er gravid med hans baby, er hun helt ødelagt. For første gang nogensinde, har Scarlett virkelig behov for Halley. Deres venskab kan bøje under vægten, men det vil aldrig gå i stykker - for et sandt venskab er et løfte du holder for evigt.

Someone Like You handler om 15-årige Halley. Hun er en helt almindelig pige, der bor på en villavej sammen med sine forældre. Hendes bedste veninde Scarlett er hendes nabo, og de to har altid været uadskillige. Halley møder den nye, mystiske og farlige fyr, Macon, og som de lærer hinanden at kende, forelsker hun sig mere og mere i ham. Samtidig skal hun være der for sin veninde, som har mistet sin kæreste og er gravid med hans barn. De fleste vil kunne genkende sig i selv i nogle af de situationer, som Halley kommer ud i. Jeg syntes selv, at det var sjovt hvor meget Halley’s liv minder om mit eget på den alder. Godt nok havde jeg ikke en gravid veninde, men den første forelskelse, skænderier med forældre og rebelske handlinger, kan de fleste nikke genkendende til. Sarah Dessen har fanget og beskrevet de ting utrolig godt. Bogen handler også om stærkt venskab og om, at vi kan det vi vil, hvis blot vi har et godt bagland, eller en person bag os, som vi altid kan stole på. Jeg følte lidt undervejs, at jeg var lidt for gammel til den her bog. Den henvender sig mere til yngre teenagere. Jeg er hvert fald ærgelig over, at jeg ikke læste denne bog, da jeg var 14-15 år. Jeg vil klart anbefale, at man læser Someone Like You, det er en utrolig sød og lærerig bog som livet om teenager og den kommer med en masse gode budskaber.

Bogen findes også på dansk med titlen ‘Vores nat’

En tanke om "Someone Like You af Sarah Dessen"

  1. Hmm, ja, hun ligner stadig ikke “min” kattua, hehe. Jeg tror dog nok at de skal få noget godt ud af hende de har valgt – som sagt skulle hun være en super dygtig skuespiller. Skuespil før udseende. Laughs.

Skriv et svar

