Matched af Ally Condie

Titel: Matched
Forfatter Ally Condie
Serie: Matched #1
Udgivet: November 2010
Forlag: Razorbill
Sider: 366
Sprog: Engelsk

Cassia har altid stolet på samfundet og at det tager de rette beslutninger for hende: hvad hun skal læse, hvad hun skal se og hvad hun skal tro på. Så da Xander’s ansigt kommer op på skærmen til hendes Matching Ceremoni, ved Cassia med største sikkerhed, at dette er hendes ideelle partner … Indtil hun ser et flash af Ky’s ansigt et kort øjeblik inden skærmen går i sort.

Samfundet siger at det er en funktionsfejl, og at hun skal fokusere på det lykkelige liv som er planlagt til hende og leve sammen med Xander. Men Cassia kan ikke stoppe med at tænke på Ky, og da de forelsker sig begynder Cassia at tvivle på samfundet, og står ansigt til ansigt med et umuligt valg: Xander eller Ky, mellem det eneste liv hun har kendt til, eller tage en vej ingen har vovet sig ud på før.

Jeg var virkelig spændt på, at komme igang med Matched, forsiden var smuk og spændende, og jeg forestillede mig, at det havde et slags budskab og en stærk historie bag. Det viste sig, at være tilfældet. Jeg blev grebet af handlingen med det samme. Cassia lever i et samfund, hvor hun ikke tager nogle selvstændige valg i sit liv på egen hånd. Samfundet bestemmer hvilket tøj hun skal gå i, hvad hun skal spise, hvor meget motion hun må få. De større ting i livet, som hvem hun skal giftes med, have børn med, hvilket arbejde hun skal have, hvor hun skal bo og hvornår hun skal dø, er heller ikke op til hende selv. Kort sagt – hun bliver kontrolleret.

Cassia introducere os til hendes verden, hvor hun bor sammen med sine forældre og lillebror. Hun er spændt på, at skulle til Match Ceremonien, en kæmpe ‘fest’ hvor hun får at vide hvem hendes Match er. Dvs. ham hun skal giftes, have børn og en fremtid med. Det kommer ikke bag på hende, at det er hendes bedste ven Xander, for der er jo en grund til, at det er hendes bedste ven. Men da hun skal se disketten der indeholder billede og informationer om ham, dukker et andet billede op, og det er af en fyr, hun også kender i forvejen. Afvigeren Ky. Snart begynder hun, at lægge mere og mere mærke til ham, og de lærer hinanden at kende på en måde, som kun de to deler, og som de bestemt ikke burde, hvis de skulle gå efter Samfundets regler.

Desværre trækker det ned, at jeg ikke fik fyldestgørende forklaringer på det samfund Cassia lever i. Der er stadig tomme huller, hvor jeg mangler svar på nogle ting, som jeg ville finde det interessant, at hører mere om i netop denne bog. Som f.eks. hvorfor folk kan være Singler, Afviger som Ky og de andre roller de kunne have. Jeg håber på, at der er mere dybdegående forklaringer i den næste bog Crossed. Den er jeg meget spændt på, at læse, for slutningen lagde op til en spændende fortsættelse, hvor Cassia’s kamp bestemt ikke er slut.

Matched #1: DK: Matched – Cassias valg er udkommet
Matched #2: Engelsk: Crossed er udkommet. DK: Crossed udkommer den 15. Marts 2012
Matched
#3: Engelsk: Titel endnu uvist udkommer 13. November 2012. DK: Endnu ikke planlagt til udgivelse

6 thoughts on “Matched af Ally Condie

  1. Uhh, kan se du er i gang med vildheks af Lene Kaaberbøl – er spændt på at læse din anmeldelse af den… =)
    Jeg er faktisk i gang med toeren “Viridians blod” lige nu (har 20 sider tilbage eller lignende) – ganske udemærket bog… =D

    • Jeps. Min søster har lige læst ‘Vildheks’, og hun er helt vild med den, og glæder sig meget til ‘Viridians blod’ udkommer. (: Hehe. Den falder også lige i hendes aldersgruppe. (Hun er 10).. Men jeg synes nu også den er meget god. Hehe.

  2. Så lige den her bog i baghandleren og den fangede min oomærksomhed. Rart at høre lidt mere i din anmeldelse. Det kunne godt være en bog jeg skal have fat i i nærmeste fremtid.

  3. Pingback: Trailer tirsdag #10 | Sabine's bogblog

Skriv et svar

